fredag 15 april 2011

Gör en presentpåse av ett kuvert

Idag tänkte jag försöka visa hur man enkelt kan göra en presentpåse av ett vanligt kuvert. Kuvertet jag har använt här är en vanligt standardkuvert i A5-format, men det går ju att använda vilken storlek som helst. Mitt kuvert kändes dock lite tunt, så vill man att det ska bli riktigt bra är nog ett lite stadigare kuvert att föredra.

Hur eller hur, så här går man tillväga:

Ta fram ett kuvert och limma igen det. Jag har använt flytande lim och limmat hela vägen på fliken för att få kuvertet helt slutet.

Biga sedan 2 cm in på 3 av 4 sidor och gärna i de nedersta hörnen såsom bilden visar.

Det är ursvårt att synliggöra på bild, men här ser man kanske de spår jag har gjort i kuvertet för att underlätta vikningen som snart ska ske.

Klipp av den ena kortsidan någon cm in (den sida som inte är bigad) för att skapa påsens öppning.

Sedan kommer det kluriga, att lyckas få till en botten. Gör botten platt genom att vika där du tidigare bigade (De röda strecken markerar var bigningen är)

Hörnen viker jag bara under botten och fäster med lim. Här har jag också vikt till långsidorna där jag hade bigat.

Sedan viker jag in de tidigare kanterna på kuvertet in mellan långsidorna och vips så har man en påse att dekorera och fylla med någon liten present! :)

Min allra första påse blev såhär:

Jag valde att inte göra så mycket åt öppningen, jag bara vek toppen bakåt och lät det vara så, men det går ju att göra hål och sätta dit ett vackert band till exempel, eller häfta ihop eller vad man nu känner för :)

Min påse blev sparsamt dekorerad, men det är mest för att jag inte riktigt bestämt mig för vem som ska få den än. Kanske blir det en liten påskpresent till farmor? Jag kommer lägga till namn och en liten hälsning och sådär :) Just nu ser påsen ut såhär i alla fall, och på den finns följande saker ur shoppen:

Det blå mönsterpappret är nytt och härligt från Pink Paislee.
Den gröna pappersremsan är också den nytt från Pink Paislee och likaså journalingrutan.
Den rosa swirlen är från Zva Creative, blomman är från Prima och den stora 4:an är en chipboard från ett ark med bokstäver och siffror från Pink Paislee!

- - -
Jag hoppas att ni vågar vika er en påse ni med, perfekt att ha med till en middag eller så istället för kort och så en liten present i den också förstårs! :)

Nu önskar jag er en riktigt trevlig helg!

/Jånna

1 kommentar:

Stella sa...

Men, så fin! Det var en riktigt bra tutorial - ska absolut provas!
Tack!